Hvad er karman-linjen?

Hvad er Karman-linjen?

I denne korte artikel finder du ud af, hvad denne linje betyder og hvad dens grænser er.

God fornøjelse!!!

Den svære definition af grænsen mellem jorden og rummet

Hvor går grænsen til rummet helt præcist? Det afhænger af, hvem du spørger.

I takt med at flere lande og kommercielle virksomheder sætter kursen mod stratosfæren, bliver debatten om definitionen af rummet varmere. Spørg nogen, hvor rummet er, og de vil sandsynligvis pege på himlen. Det er deroppe, ikke sandt?

Ud over at ingen rigtig ved, hvor „luftrummet‟ slutter, og „det ydre rum‟ begynder. Det kan virke trivielt, men det kan være vigtigt at definere denne grænse af forskellige årsager (hvilke højtflyvende mennesker kan betegnes som astronauter …).

I dag, hvor Virgin Galactic og Blue Origin ser ud til at være på nippet til at sende betalende passagerer ud på suborbitale baner, er der mange, der spekulerer på, om disse heldige turister vil gøre sig fortjent til deres astronautvinger.

På nuværende tidspunkt, ja, ifølge amerikansk praksis. Er det et problem? „Nej, jeg synes, det er fantastisk‟, siger NASA-astronaut Mike Massimino, som var med til at reparere Hubble-rumteleskopet.

Betyder det virkelig noget, hvor rummet begynder?

Internationale traktater definerer „rummet‟ som frit for alle at udforske og bruge, men det samme gælder ikke for suverænt luftrum over nationer. De love, der styrer luftrummet og det ydre rum, er forskellige; At flyve en satellit 88 km over Kina er fint, hvis rummet starter ved 80 km højde, men hvis man sætter grænsen ved 100 km, kan man ende med at få sin satellit behandlet som en militær aggression.

‟ Hvor slutter et lands luftrum, og hvor begynder rummet?‟ spørger Jonathan McDowell fra Harvard Center for Astrophysics.

‟ Når man er enig om en grænse for rummet, er man også enig om en grænse, hvor rumloven gælder. „

Imidlertid har USA og visse andre lande modstået en formel, international afgrænsning af rummet .formel, international afgrænsning af rummet, idet de hævder, at det ikke er nødvendigt, og at „der ikke er opstået nogen juridiske eller praktiske problemer i fraværet af en sådan definition‟. Andre hævder, at det vil være afgørende at opretholde en klar grænse i betragtning af det stigende antal nationale rumprogrammer og private rumflyvninger.

Hvordan defineres begrebet „rummet‟ i øjeblikket?

De fleste eksperter siger, at rummet begynder ved det punkt, hvor de orbitale dynamiske kræfter bliver større end de aerodynamiske kræfter, eller ved det punkt, hvor atmosfæren alene er utilstrækkelig til at understøtte et fartøj, der flyver med suborbitale hastigheder…?

Historisk set har det altid været vanskeligt at identificere dette punkt i en præcis højde.

Hvor gammel er Karman-linjen?

I år 1900 fastslog den ungarske fysikerTheodore Von Kármán, at grænsen varb>grænsen lå i en højde på omkring 80 km, eller cirka 80 km over havets overflade. I dag er Kármán-linjen dog sat ved det, NOAA kalder „en imaginær grænse‟, som er 62 miles over havets overflade, eller omkring hundrede kilometer over havets overflade.?

Fédération Aéronautique Internationale (FAI), som opretholder standarder og optegnelser for astronautik og aeronautik, definerer også rummet som startende i en højde på hundrede kilometer. Det er trods alt et pænt rundt tal.

Men Federal Aviation Administration, US Air Force, NOAA og NASA bruger generelt 80 kilometer (50 miles) som grænse, og Air Force tildeler navnet astronaut til piloter, der flyver højere end dette mærke. På den anden side sætter NASA grænsen ved 76 miles (122 kilometer), da det er „dette punkt, hvor atmosfærisk modstand bliver mærkbar„. skriver Bhavya Lal og Emily Nightingale fra Science and Technology Policy Institute i en oversigtsartikel fra 2014.

Hvordan kan det være, at folk er uenige?

Det er meget politisk, viser det sig,

Der er ingen nem skelnen mellem „rummet‟ og „ikke rummet„. delvis fordi jordens atmosfære ikke bare forsvinder; tværtimod bliver den progressivt tyndere over ca. 965 km.

Teknisk set ville Den Internationale Rumstation – som kredser i en gennemsnitlig højde på 408 km – ikke være i rummet, hvis vi definerede „rummet‟ som fraværet af en atmosfære.

Desuden er der ikke en enkelt højde, over hvilken en satellit kan forblive stabilt i kredsløb; det afhænger af typen af satellit og dens kredsløbsbane, forklarer McDowell. McDowell

McDowell er en dygtig listefører, og da han samlede data om raketter, astronauter og andre rumobjekter, gik han på jagt efter en accepteret international grænse, som kunne hjælpe ham med at beslutte, hvilke data der skulle medtages. Da han indså, at der ikke var nogen, besluttede han at finde en ved at genbesøge de typer af beregninger, som Von Kármán havde foretaget.

Han hentede de offentligt tilgængelige kredsløbsbaner for 43.000 satellitter og sorterede dem efter.b>sorterede dem efter de laveste punkter i deres baner (kaldet perigæum), da de trådte ind i atmosfæren igen. Ud fra dette indså han, at satellitter kunne kredse om planeten mange gange under en højde på 100 km, men at de, der dykkede under 50 km, oftest mødte en hurtig ende og brændte.

Derefter genopførte han Von Kármáns beregninger og fandt ud af, at de atmosfæriske bidrag fra rumfartøjer i kredsløb bliver ubetydelige i omkring 80 km højde.

‟ Det, vi ikke ser, er satellitter, der går ned til 112 km og kommer op igen,‟ siger han. „Der er en ret klar grænse, en rimelig klar grænse, mellem perigæumhøjden og det punkt, hvor man ikke kan komme tilbage.‟

Hvornår?

Hvornår vil en universel grænse blive defineret?

McDowell mener, at denne samtale vil accelerere, når de kommercielle foretagender inden for rumfart begynder atrumfart begynder at tilbringe mere tid i området mellem 50 (80 km) og 200 miles (321 km) højde.

‟ Jeg tror, at når rumaktiviteten kommer tættere på det område, vil der være et større pres for at blive enige om en grænse,‟ siger han.

Vil betalende passagerer på suborbitale flyvninger blive kaldt „astronauter‟?

For nu er det ja, i hvert fald hvis de foretager rejsen fra et amerikansk opsendelsessted. FAA og US Air Force er enige om, at det at flyve mere end 80 km over vores planet berettiger dig til denne titel.

Hvad mener NASA’s astronauter?

Nogle mennesker vil måske hævde, at det at gå i kredsløb er det, der definerer en astronaut. Men „jeg tror, at Alan Shepard og Gus Grissom ville være uenige„. Siger Terry Virts, en tidligere chef for den internationale rumstation, som tilbragte mere end 213 dage i kredsløb. „Det er de første to amerikanske astronauter, som ikke gik i kredsløb.‟

Ifølge Mr. Virts er der en stor forskel mellem en fem minutters suborbital flyvning og en seks måneders orbital mission, men i begge tilfælde gjorde de mennesker, der foretog begge typer rejser, sig fortjent til titlen astronaut.

‟ Hvis du spænder din bagdel fast til en raket, synes jeg, det er noget værd,‟ siger Virts. „Da jeg var F-16-pilot, var jeg ikke misundelig over, at Cessna-piloter blev kaldt piloter. Jeg tror, at alle ved, om man har betalt for at være passager på en fem minutters suborbital flyvning, eller om man er kaptajn på et interplanetarisk rumfartøj. Det er to forskellige ting‟.

Massimino erkender, at der er en betydelig forskel mellem at blive udvalgt som NASA-astronaut – træningen, kampen, afvisningerne, presset…. – og det at være en betalende kunde. Men han går også ind for, at rumturister fortjener titlen…

‟ Jeg synes, at hvis man går videre end det, kan man sagtens kvalificere sig som astronaut,‟ siger han.

Håbentlig har dette blogindlæg hjulpet dig med at forstå alt om Karman-linjen.

Vi ses snart på Den lille astronaut!?

Opdag vores næste artikel: manga om rummet

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *