Den japanske rumfartsorganisation er gået sammen med Toyota om at udvikle en enorm Moon Rover til fremtidige japanske astronauter.
Den kan være klar i 2029, ifølge JAXA.
I dette blogindlæg vil du opdage alle hemmelighederne ved denne Lunar Rover 2.0!?
(Billedkredit: Japan Aerospace Agency (JAXA) – Toyota)
I dette blogindlæg vil du opdage alle hemmelighederne ved denne Lunar Rover 2.0!?
Månefartøjet: Et samarbejde mellem Toyota og JAXA
Bilproducenten Toyota og Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) har underskrevet en treårig aftale om i fællesskab at udvikle en elektrisk månebil under tryk, som vil indeholde brændselscelleteknologi med en maksimal rækkevidde på 10.000 kilometer.
Planen er ifølge JAXA-embedsmænd at arbejde sammen med Toyota om en autonom Rover under tryk, som normalt vil blive kontrolleret af to astronauter, men som vil kunne rumme op til fire personer i en nødsituation.‟ Bemandede rovere med trykkabiner er et element, der vil spille en vigtig rolle i udforskningen og den fulde udnyttelse af lunaroverfladen‟ sagde JAXA’s præsident Hiroshi Yamakawa i en udtalelse.
‟ Gennem vores fælles undersøgelser vil vi gerne drage fordel af Toyotas fremragende teknologiske evner inden for mobilitet, og vi ser frem til at fremskynde vores teknologiske undersøgelser med henblik på at realisere en bemandet og tryksat Rover.‟
Det er en udfordring at bygge, hvad der svarer til et robust nyttekøretøj til Månen, sagde JAXA-embedsmænd.
‟ Månens tyngdekraft er en sjettedel af jordens. I mellemtiden har Månen et komplekst terræn med kratere, klipper og bakker,‟ siger astronaut Koichi Wakata, vicepræsident for JAXA. „Derudover er den udsat for meget hårdere stråling og temperaturforhold end jorden samt et miljø med ultrahøjt vakuum.‟
På sin side sagde Toyota, at virksomheden er begejstret for at udvikle JAXA’s Lunar Rover og understregede, at køretøjets sikkerhed vil være afgørende for astronauterne.
For at udvikle dette månekøretøj oprettede Toyota en ny afdeling den 1. juli 2019 kaldet Lunar Exploration Mobility Works og beskæftiger omkring 30 personer der.
JAXA Rover Schedule
Den 16. juli 2019 i Tokyo, Japan, meddeler JAXA og Toyota Motor Corporation, at de har underskrevet en treårig fælles forskningsaftale fra FY 2019 til FY 2021, hvor samarbejdsideen starter den 12. marts 2019.
I løbet af denne periode vil japanerne identificere de teknologiske elementer, der skal udvikles til kørsel på Månens overflade, begynde at fremstille testdele til hvert teknologisk element, fremstille den første prototype inden slutningen af 2021 og foretage en test og evaluering af prototypedelene.
Hvis alt går efter planen, vil Toyota og JAXA bygge en prototype i fuld størrelse i 2022. Dette vil gøre det muligt at verificere data om kontrolsystemerne og vise projektets fremskridt for offentligheden.
Fra 2024 kommer design, fremstilling og evaluering af den endelige Rover. Indtil 2027 vil ingeniørerne udføre præstations- og kvalitetstests på den byggede model for ikke at tillade nogen fejl på vores naturlige satellit. Jaxa anslår, at projektet slutter i 2029 (lancering inden for et år).
Udviklingen omfatter brug af simuleringer for at bekræfte effekt og varmeafledning under kørsel, fremstilling og evaluering af prototypedæk.
Elektrisk kraft til Toyotas månekøretøj
Hvis det nuværende koncept holder stik, vil månekøretøjet være enormt: Det vil være mindst 6 meter langt, seks hjul, 5,2 meter bredt og 3,8 meter højt. Køretøjet vil have et boligområde på omkring 13 kvadratmeter, sagde JAXAs embedsmænd.
Konceptbilleder af JAXA/Toyota Rover viser en slank månebil med et futuristisk design. Konceptet viser, at rumbilen er udstyret med forlygter og parkeringslys (det kan være blinklys) samt bremselys.
Køretøjets strøm vil komme fra et oprullende solpanel. Japanske ingeniører undersøger muligheden for at bruge brændselsceller til at producere elektricitet, hvilket vil gøre det muligt for dem at tanke op på stedet.
Faktisk er der områder på Månen med is. Denne is kan omdannes ved at lave en elektrolyse af vand. Herved opnås ilt og brint. ⚗️
Køretøjet bliver nødt til at lande nær Månens sydpol, da dette område har en stor isaflejring.
Toyota på Månen:?
Under Apollo 15-missionen blev første månebil dagens lys. Roveren blev bygget af General Motors i samarbejde med Marshall Center og var meget forskellig fra den fremtidige Lunar Cruiser.
Til sammenligning kunne NASA’s månerovere uden tryk, som blev brugt på Apollo-missionerne, rumme to astronauter (iført rumdragter) og blev drevet af små batterier (i sammenligning). Køretøjerne havde fire hjul og var 3,1 m lange og 2,3 m brede med en maksimal højde på 1,14 m.
Toyotas fremtidige Rover går ikke ubemærket hen
En række kunder kunne være interesserede i Lunar Cruiser.
NASA planlægger at sende astronauter til Månens sydpol inden 2024 og ønsker tilsyneladende at udvikle en forskningsforpost i regionen i løbet af de kommende år. Den Europæiske Rumorganisation (ESA) har også mål for månen: Den vil gerne hjælpe med at bygge en „månelandsby‟ på Sydpolen i en ikke alt for fjern fremtid. Derudover planlægger en række private virksomheder at udvinde is nær månens sydpol. Dette vand kan bruges til livsstøtte og, når det er nedbrudt til brint og ilt, som raketbrændstof.
NASA-chef Jim Bridenstine har gentagne gange understreget, at NASA’s tilbagevenden til Månen vil ske i samarbejde med internationale partnere. JAXA-embedsmænd sagde ikke specifikt, at Toyotas Lunar Rover-projekt vil være en del af dets bidrag til en fremtidig bemandet månemission, men agenturet sagde i en fælles erklæring med sine partnere, at det var forpligtet til at deltage i NASA’s måneplaner.
Hvorfor sådan et projekt?
Målet med JAXA er at undersøge muligheden for at bruge månens ressourcer, såsom is.som f.eks. is, og dermed erhverve teknologier til at udforske overfladerne på massive himmellegemer. ?
Månecruiserens oprindelse
Navnet, som henviser til Toyota Land Cruiser SUVblev valgt på baggrund af den kvalitet, holdbarhed og pålidelighed, der forventes af den tryksatte Lunar Rover, og det koncept, som Toyota længe har stået for med Land Cruiser, nemlig at kunne køre overalt i miljøer, der ikke er skabt til kørsel, hvilket især gælder for Lunar Rover, da den skal krydse et særligt fjendtligt miljø på måneoverfladen.
Falcon heavy, SLS, Vulcan, H3 eller Ariane 6?
For at få denne Rover til Månen vil det kræve en tung løfteraket, som vil konkurrere med den gamle Saturn V.
Vi har ingen oplysninger om, hvilken type løfteraket der vil blive brugt. Det er dog muligt, at JAXA enten vil bruge en Falcon heavy, en SLS, en Vulcan-raket, en Arianne 6 eller H3 launcher, Mitsubishis raket, som vil være klar i 2021.
Håbenligt har dette blogindlæg givet dig mulighed for at opdage alle detaljerne om Japans fremtidige månerobot.
Vi ses snart på The Little Astronaut!?
Opdag vores næste artikel: The Karman Line